De verschillen

3 november 2015 - Frankfurt am Main, Duitsland

Zien en gezien worden
Bekijken en bekeken worden
Staren en maar beter niet terug staren

In pak, trainingsbroek, spijkerbroek, trui, vest, T-shirt, laarzen, slippers of Allstars…Het maakt allemaal niks uit. Iedereen kijkt je aan. In een knalgeel kippenkostuum zou het er niks anders van worden. Dus.. zo gezegd zo gedaan. (Nee geintje.)

Vrijdagmiddag om twee uur heb ik de marketingdames een prettig weekend gewenst en heb ik samen met de auto van papa en m’n koffers een ritje van zo’n 3,5 uur gemaakt. Lekker een weekendje thuis. Met pap en mam naar de Ikea, naar de nieuwe James Bond film, trainen. Gewoon, een Nederlands weekendje. Mam kookt, pap kijkt de auto na, Ilse pakt de koffers uit en vervolgens weer met fris gewassen kleding in. Maar na zo’n weekend in de vertrouwde en bekende omgeving kom je toch wel even een aantal verschillen tussen thuis en in Frankfurt tegen.

Om maar een aantal voorbeelden te noemen:

• Van dorp naar grote stad
  • Van 7.000 naar 700.000 inwoners
  • Van vrij rustig naar vrij druk
  • Van iedereen kent elkaar naar je weet nog net wie je buren zijn maar dan houdt het ook wel op
  • Van iedereen zegt je netjes gedag naar niemand zegt wat
  • Van stoplichten die van rood naar groen gaan naar stoplichten die een tussensprongetje op oranje hebben
  • Van overal wel een parkeerplaats te vinden naar geen parkeerplek te vinden (en als je er al eentje vindt dan betaal je de hoofdprijs)
  • Van parkeergarages waar je makkelijk kunt parkeren naar een parkeergarage waar je de eerste twee maanden niet in mag en vervolgens gigantisch weinig ruimte hebt (sinds zondag heb ik eindelijk een plek in de parkeergarage, maar!!!... pallets met tegels, zakken cement, bouwvakkers, steekwagens, bouwvakkersbusjes, ruimte alsof iedereen hier een auto in grootte Smart rijdt ipv. een normaal formaat auto…. Kortom, het is nog niet zo fantastisch)
  • Van alle bekenden binnen een half uur te bereiken naar 400km verderop zitten
  • Van al je collega’s kennen naar als je je eigen afdeling maar kent
  • Van zo af en toe en bij hoge uitzondering 130 op de snelweg mogen naar je kijkt maar hoe hard de auto wil
  • Van een huis met ruimte, verschillende ruimtes, 6 medebewoners, een kat en een grote tuin naar 24m2 studentenappartement met 382 medebewoners en een plant bij de receptie
  • Van ouwehoeren en grapjes maken op de werkvloer naar je bent zelf de grap als je er weer eens niks van begrijpt (gebeurt me hier nooit, kuch)

Als me nog iets te binnen schiet horen jullie het uiteraard.

Wens jullie een fijne week toe!

x. Ilse

1. Gerry:
    4 november 2015
    fijn dat je in de parkeergarage mag en niet meer door de kou hoeft .ik hoorde dat je ook al weer voor een brandalarm buiten hebt gestaan,niet zo leuk. groetjes oma
  2. Annet:
    5 november 2015
    Alweer brandalarm??? Toch niet weer................? Of wel?
    Ik vond je verhaal weer geweldig. Op naar de volgende.
  3. Ilse:
    5 november 2015
    Deze keer (en vorige keren) was ik het niet maar een van de medebewoners. Helemaal in het begin was het mijn schuld.